Mata
Pelajaran/ Kelas
|
Bahasa
Malaysia / 2 Bahagia
|
Tarikh /
Hari
|
22 Mac
2012 / Khamis
|
Durasi
|
9.15 –
9.45 pagi
|
Bil.Murid
|
30 orang
|
Tema
|
Sihat
dan Cerdas
|
Tajuk
|
Bersenam
Menyihatkan Badan
|
Objektif
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat :
i.menyebut kata adjektif pancaindera .
ii.menulis
kata adjektif pancaindera di dalam ayat dengan betul
|
Standard Kandungan
|
5.1 Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan
betul mengikut konteks.
|
Standard
Pembelajaran
|
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata adjektif pancaindera
dengan betul mengikut konteks.
|
Sistem
Bahasa
|
Tatabahasa
- Kata adjektif
|
Ilmu
|
Pendidikan
Kesihatan, Pendidikan Jasmani
|
Nilai
Murni
|
Kebersihan,Kesihatan,
Kecergasan
|
KBT
|
KB –
Membuat Kesimpulan
Kontekstual -
Menghungkaitkan
|
BBM
|
Permainan
“ Puzzle”, Teks petikan, lembaran
kerja
|
|
|
Aktiviti pengajaran dan
Pembelajaran
|
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Guru
|
Murid
|
BBM
|
Set
induksi
( 5 minit )
|
|
1.Guru
mengedarkan bahan untuk permainan
‘Puzzle’.
2. Guru
minta murid mencantum kad menjadi perkataan dan menyebutnya.
3.
Bersoaljawab dengan murid tentang perkataan yang telah terbentuk.
|
1.Murid mencantumkan pecahan kad menjadi perkataan.
2.Murid
menyebut perkataan yang terbentuk.
3. Murid
menjawab soalan secara lisan.
|
Pecahan
kad
|
Langkah 1
( 5 minit
)
|
Bacaan
Mekanis
|
1.Guru
minta ketua kumpulan mengedarkan kertas petikan teks .
2. Minta
murid membaca dan menggariskan kata adjektif yang terdapat dalam petikan.
|
1.Ketua
kumpulan mengedarkan kertas petikan teks kepada semua ahli dalam kumpulannya.
2.Murid
membaca petikan dan menggariskan kata
adjektif yang terdapat dalam petikan.
|
Petikan
teks
|
Langkah 2
( 5 minit )
|
Menyebut
kata adjektif
dalam
petikan
|
1.Minta
murid sebut kata adjektif yang terdapat dalam petikan.
2.Minta
murid menulis kata adjektif yang terdapat dalam petikan di papan tulis.
3.Minta
murid lain membaca kuat perkataan yang
ditulis di papan tulis.
|
1.Murid
menyebut kata adjektif yang terdapat dalam petikan.
2.Beberapa
orang murid menulis kata adjektif di papan tulis.
3.Murid
lain membaca perkataan yang ditulis di papan tulis.
|
|
Langkah 3
( 10 minit
)
|
Menyiapkan
lembaran kerja
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja .
2.Guru
menerangkan cara meyiapakan lembaran kerja.
|
1.Murid
mendapatkan lembaran kerja.
2. Mengisi
tempat kosong dengan kata adjektif yang betul.
|
Lembaran
kerja
|
Penutup
( 5 minit
)
|
Menyebut
kembali kata adjektif yang telah dipelajari
|
1.Guru
bersoal jawab tentang kata adjektif dan minta murid menyebut kembali semua
kata adjektif yang telah dipelajari.
|
1.Murid
menyebut kembali semua kata adjektif yang telah dipelajari.
|
|
tahniah kerana menghasilkan blog yang menarik.
ReplyDeleteTerima kasih .
Delete